Story of Blue Lagoon

Blue Lagoon on saattanut tulla sinulle tutuksi sosiaalisen median kautta, jossa meille on muodostunut myös jonkinlainen leima ”julkkishoitolana” (we know the gossip out there :D). Olemme kuulleet myös erilaisia värikkäitäkin kertomuksia siitä, kuinka Blue Lagoon on saanut alkunsa, ja yleensä Sinin vanhemmat ovat aina olleet jonkinlaisessa roolissa näissä tarinoissa, joissa on korostunut ajatus siitä, kuinka kasvaminen yhdeksi Suomen tunnetuimmaksi ja suurimmaksi kauneushoitolaksi olisi tullut ikäänkuin itsestään, helposti ja ilmaiseksi. Todellisuudessa Blue Lagoonilla on kuitenkin perinteisen suomalaisen yrityksen kaltainen tausta, jossa ”kaikki on tarvinnut tehdä itse”.

Vuonna 2006 Sini valmistui kosmetologiksi ja aloitti alan työt työntekijänä kauneushoitolassa, siirtyen pian liikkeen myymäläpäälliköksi. Sini halusi kuitenkin päästä vaikuttamaan asioihin enemmän sekä haastaa itseään lisää, ja pian Sinillä olikin käytössään oma toiminimi, ja vielä vuonna 2006 Blue Lagoon syntyi. Blue Lagoonin ensimmäinen liike avautui Meilahteen Sinin ollessa 19-vuotias. Sini työskenteli yksin omassa liikkeessään tehden kynsiä ja kosmetologisia hoitoja, samalla promoten liikettä Kampin kauppakeskuksesta vuokraamallaan toisella pisteellä. Tällöin mukaan tulivat myös ensimmäiset kolme työntekijää. Kampin toimipistettä oli tarkoitus pitää vain kahden viikon ajan, mutta Meilahdessa toimivan liikkeen jäädessä pois vuokrakäytöstä, siirtyi Blue Lagoon pysyvästi Kampin kauppakeskukseen.

Vuodesta 2007 vuoteen 2016 Blue Lagoonin hoitola toimi 60 neliön kokoisissa tiloissa, jonka lisäksi vuonna 2014 tilojen käydessä ahtaaksi Sini vuokrasi Kampista myös toisen tilan yrityksen käyttöön, joka oli kooltaan 90 neliötä. Kampin kauppakeskuksen remontin pyörteissä liike joutui vielä muuttamaan Kampin sisällä, kunnes vuonna 2016 liikkeet pystyttiin yhdistämään 290 neliön kokoiseksi liikkeeksi Kampin Kortteliin. 290 neliön tilojen vuokraaminen kauppakeskuksesta sekä henkilökunnan kasvattaminen 14:sta 38:aan tekijään on ollut jättimäinen riski. Oma visio ja vahva luottamus Blue Lagoonin tiimihenkeen ja yhdessä tekemiseen riitti kuitenkin vakuuttamaan Sinin.

Sinin poikkeuksellisen korkea halu tehdä asiakkaansa tyytyväisiksi, loputon tiedonjano, halu kehittyä ja kehittää, yhdistettynä ahkeruuteen ja rohkeuteen, ovat kuitenkin jo tuolloin yli 10 vuotta sitten ollut yritystä eteenpäin vieviä voimia ja ominaisuuksia, jotka tulevaisuudessakin tulevat viemään Blue Lagoonia eteenpäin! Nämä arvot välittyivät varmasti myös jo ensimmäisille Blue Lagoonin asiakkaille, jotka mahdollistivat liikkeen olemassaolon ja kasvattamisen.

Keväällä 2017 Blue Lagoon perusti oman Trainee -ohjelman jo valmistuneille kosmetologeille. Ajatus omalle Trainee -ohjelmalle pohjautui havaintoihin kauneudenhoitoalalle syntyneistä osaamistarpeista, joihin moni kosmetologin ammattiin valmistava koulutus ei ole vastannut. Blue Lagoonin Trainee -ohjelmaan valikoitui mukaan kuusi jo valmistunutta kosmetologia, jotka palkkaa vastaan saavat liikkeessämme koulutusta osaajilta, jotka itse ovat monien vuosien ajan työskennelleet alalla, tuntien alan ajankohtaiset vaatimukset sekä trendit.

Tällä hetkellä Blue Lagoonissa on 12 kynsipaikkaa ja 15 hoitohuonetta sekä tilat hierojille, meikkauksille ja suihkurusketuksille. Nyt yhden henkilön toiminimestä kasvanut yritys työllistää 38 henkilöä. Helposti, rikittömästi tai ilman jatkuvaa työntekoa tähän pisteeseen ei olisi kuitenkaan ikinä päästy. Erityisesti nopea muutto 290 neliön tiloihin ja henkilökunnan lähes triplaantuminen 1,5 vuodessa on vaatinut koko yritykseltä paljon.  Vuosia 2016-2017 voitaisiin Sinin mukaan kuvailla ”hyppynä tuntemattomaan”.  Henkilökunnan kasvaessa yrityksen johtamisen merkitys on kasvanut entisestään, mikä on tuonut uuden opettelua ja haasteita. 19-vuotiaasta yrittäjästä on kuitenkin tultu pitkä henkinen matka, jonka aikana on tapahtunut myös henkilökohtaista kasvua. Yrityksen nopea kasvu on vaatinut työntekijöiltä paljon kärsivällisyyttä ja luottamusta, mutta on koskettavaa huomata, kuinka vauhdikaan vuoden jälkeen Blue Lagoonin perhe on yhä kasassa, viemässä Blue Lagoonin toimintaa yhdessä eteenpäin.

Vuonna 2018 on aika ottaa seuraava askel, ja haluamme osallistaa mahtavaa asiakaskuntaamme yhä tiiviimmin Blue Lagoonin kehittämiseen, jotta voimme tarjota liikkeestämme parhaimman Blue Lagoon -elämyksen jokaiselle (myös ei-julkkiksille :D). Blue Lagoonissa kehittämisen sykli ei lopu koskaan, joten lupauksemme asiakkaillemme on jatkossakin tuoda tuorein tieto ja osaaminen kaikille saatavaksi. Siinä missä moni yritys pelkää muutoksia, me pelkäämme muuttumattomuutta ja siihen vanhaan jysähtämistä.

”In a world of constant changes,
nothing is more certain
than change!”