Urheiluhieronta

Terveyttä ja hyvinvointia urheiluhieronnasta!

Urheiluhieronnassa hyödynnetään lihashuoltoon ja ihmisen fysiologiaan liittyvää hierontatietoutta. Usein luullaan urheiluhieronnan soveltuvan ainoastaan aktiivisille urheilijoille, mutta tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Urheiluhieronta sopii kaikille! Hieronnan päätarkoituksena on lievittää stressiä ja jännitystä, joka kertyy kehon pehmytkudoksiin liikunnan aikana, oli kyseessä sitten aktiivi- tai satunnaisliikkuja. Urheiluhieronnalla voidaan myös lievittää synnynnäisiä, stressiperäisiä tai elämäntavoista johtuvia kehon kiputiloja ja särkyjä.

 

Aika urheiluhierontaan

Liikkeissämme urheiluhierontaa on saatavilla 30, 45, 60, 90 ja 120 minuutin ajoissa. Näistä 90 ja 120 minuuttia sopivat hyvin kokonaisvaltaisempaan koko kehon hoitoon ja hierontaan, kun taas 30 ja 45 minuutin ajat soveltuvat pienempien hoitoalueiden tai kevyempien ongelmien hoitoon. Ensimmäiseksi käynniksi suosittelemme 60 minuutin tai vähintään 45 minuutin hoitoaikaa. Hierojamme neuvovat sinua sinulle sopivista hoitoajoista ja hoitoväleistä parhaimpien tulosten aikaansaamiseksi. Myymme myös liikkeissämme erilaisia sarjakortteja urheiluhierontaan, joilla säännöllisesti kehoaan huoltavat saavat hieronnoistamme edun. Sarjakortit urheiluhierontaan on ostettavissa vain liikkeistämme. Sarjahoito urheiluhierontaan on mahdollista saada 3-10 kerralle 30, 45, 60, 90 tai 120 minuutin pituiseen hierontaan. Sarjakortti urheiluhierontaan on myös hyvä terveyttä ja hyvinvointia tukeva lahjaidea!

Hierontaan valmistautuminen

Sinun ei tarvitse tehdä erityisvalmisteluita hierontaan tullessasi. Hieroja keskustelee toiveistasi yhdessä kanssasi, sekä tekee terveyttäsi ja hyvinvointiasi kartoittavan alkuanalyysin. Hieroja ohjaa sinua riisuutumisen, pukeutumisen ja hoidon etenemisen suhteen, ja asiakkaalla on mahdollisuus myös riisuutua hoitohuoneessa yksin ja kääriytyä tarjolla oleviin pyyhkeisiin. Hieronnan aikana asiakas on peiteltynä, ja esillä pidetään vain yhtä hoidettavaa aluetta kerrallaan. Selkää hierottaessa asiakas joutuu olemaan vatsallaan, jolloin mahdollinen meikki saattaa kärsiä, joten emme suosittele tulemaan hierontaan juuri ennen tärkeää menoa.

Hieronnan jälkeen

Hieronta vilkastuttaa aineenvaihduntaa, jolloin nesteenpoisto voi tehostua ja myös kuona-aineet lähtevät liikkeelle. Suosittelemme urheiluhieronnan jälkeen nauttimaan normaalia enemmän vettä. Asiakkaan ongelmista ja toteutetusta hoidosta riippuen, urheiluhieronnan jälkeen joillakin asiakkailla saattaa tulla päänsärkyä, huimausta tai pahoinvointia. Käsiteltävät alueet saattavat myös tuntua normaalia aremmilta seuraavina päivinä. Mahdolliset oireilut hieronnan jälkeen ovat todella yksilöllisiä ja riippuvat monista eri tekijöistä, eikä kaikille asiakkailla tule edellä mainittuja tuntemuksia. Osa asiakkaista tuntee olonsa välittömästi paremmaksi!

Hieronnan kontraindikaatiot, emme suosittele hierontaa ollenkaan seuraavissa tapauksissa:

  • Sairaus (flunssa yms.)
  • Tarttuva ihotauti
  • Sydänvika
  • Korkea verenpaine
  • Pahanlaatuinen kasvain
  • Riskiraskaus

Emme suosittele hierontaa alueille joissa on:

  • Tulehdus
  • Haava
  • Suonikohju
  • Laskimotukos
  • Iskeeminen kudos
  • Mustelma
  • Revähdys / venähdys / lihasruhje
  • Murtuma
  • Ärtynyt paha luomi

 

Urheiluhieronnan vaikutukset

Hieronta vaikuttaa hierottavan alueen kudoksiin sekä ihmisen fysiologiaan ja mieleen. Yksi hieronnan tärkeimmistä tehtävistä on edistää verenkiertoa, minkä seurauksena iho lämpenee ja kudokset saavat tehokkaammin happea ja ravinteita. Hieronta tehostaa myös aineenvaihduntaa ja kuona-aineiden poistoa, jolloin kudosten toimintakyky paranee. Hieronnalla voidaan vaikuttaa myös kehon hermopäätteisiin ja -keskuksiin, mikä auttaa lievittämään lihasjännitystä sekä rentouttaa kehoa kokonaisvaltaisesti.

Urheiluhieronnan suurimpia hyötyjä ovat lihasten rentoutuminen, lihasjännitysten pehmittyminen ja lihasten suorituskyvyn paraneminen. Monet hieronnan hyödyt perustuvat hieronnan verenkiertoa tehostavaan vaikutukseen. Hieronnan seurauksena hiusverisuonet laajenevat ja verimäärä niissä lisääntyy. Tämän ”verentungoksen” seurauksena voidaan parantaa verenkierron toiminnallisista häiriöistä johtuvia vaivoja, kuten esimerkiksi palelua ja päänsärkyä.

Hieronta edistää kudoksen terveyttä ja hyvinvointia myös uudistamalla ihoa, aktivoimalla kudosten toimintaa sekä tehostamalla aineenvaihduntaa ja kuona-aineiden poistoa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hieronnan avulla kudokset saavat paremmin happea ja ravinteita samalla kun haitallisten kuona-aineiden poistuminen tehostuu. Urheiluhieronnalla on merkittävä vaikutus lihaksiston palautumisen kannalta. Hieronnan avulla lihasten palautuminen on nopeampaa kuin lepäämällä. Hieronnan avulla esimerkiksi aktiiviurheilijoiden on mahdollista tehostaa harjoitusmääriä sekä kehittää lihaksiston voimaa ja suorituskykyä.

Urheiluhieronnan ja rentouttavan hieronnan erot

Urheiluhieronnalla pyritään tyypillisesti helpottamaan asiakkaan kokemia fyysisiä ongelmia sekä edistämään hyvinvointia ja terveyttä. Rentouttavassa hieronnassa fokus on enemmänkin  rentouttavan ja miellyttävän elämyksen luomisessa. Urheiluhierontaa tekevät koulutetut hierojat, kun taas rentouttavaa hierontaa tekevät esimerkiksi kosmetologit. Fyysisestä näkökulmasta urheiluhieronta on rentouttavaa hierontaa tehokkaampaa ja ”tuloksellisempaa”, kun taas rentouttava hieronta on fyysisesti rentouttavaa hoitoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rentouttava hieronta olisi vain kevyttä silittelyä tai että urheiluhieronta olisi kivuliasta ja ronskia hierontaa. Molempia hierontamuotoja voidaan toteuttaa kevyesti tai voimakkaammin, asiakkaan toiveista riippuen.

Urheiluhieronnan tekee hierojan pätevyyden omaava koulutettu hieroja. Blue Lagoonin liikkeissä urheiluhierontaa tekevät vain Valviran hyväksymät laillistetut hierojat. Urheiluhierojat pystyvät hyödyntämään monipuolisia hierontatekniikoita, joilla pystytään helpottamaan jopa kokonaisvaltaisesti kehon hyvinvointia ja terveyttä. Kehon poikkeustilojen ja kipujen hoito kuuluu aina hierojille. Rentouttava hieronta rentouttaa lihaksia millä voi olla esimerkiksi hartiakipua tai päänsärkyä lievittävä vaikutus, mutta jos tavoitteenasi on hoitaa lihasjännitystä tai kipua, niin silloin suosittelemme urheiluhierontaa.

Hieronta ja raskaus

Monesti raskaus ei ole varsinainen este erilaisille hoidoille, mutta raskauden suhteen on aina hyvä pelata niin sanotusti varman päälle, ja välttää turhat riskit. Raskautta pidetään suhteellisena vasta-aiheena hieronnoille. Jos kuitenkin raskaus on edennyt normaalisti ja lääkäri kokee hieronnan turvalliseksi, voidaan asiakasta hieroa myös raskausaikana. Raskausaikana hieronta keskittyy tyypillisesti hartioiden, käsien ja jalkojen hierontaan. Vatsan sekä vartalon aluetta ei tyypillisesti hierota raskausaikana.

Blue Lagoonin liikkeessämme voimme tehdä raskausajan urheiluhierontaa ylävartalon, käsien ja jalkojen alueelle. Hieronta voidaan toteuttaa makaavassa (selälleen), puolimakaavassa tai istuvassa asennossa. Monesti raskauden aikana jalkoihin voi kerääntyä nestettä ja turvotusta, jolloin jalkahieronta ja erityisesti lymfaterapia voivat  tehdä hyvää jaloille. Vyöhyketerapiasta kumpuavan ideologian perusteella jalkapohjassa sijaitsee myös kohdun heijastealueita, joiden hieromisella uskotaan olevan kohtua ja synnytystä aktivoivia vaikutuksia, minkä vuoksi näiden kohtien stimuloimista voidaan välttää hieronnan yhteydessä.