Asiakasehdot – palvelut

Tausta ja tarkoitus

Nämä asiakasehdot hyväksymällä Asiakas vahvistaa, että hän on tutustunut näihin Blue Lagoon Oy:n (2657576-9; Blue Lagoon) asiakasehtoihin ja hyväksyy ne. Nämä asiakasehdot katsotaan hyväksytyksi, kun Asiakas varaa ajan Blue Lagoonille. Näitä Ehtoja sovelletaan kaikkiin Blue Lagoonin tarjoamiin Palveluihin ja sen myymiin tuotteisiin.
Nämä Asiakasehdot hyväksymällä Asiakas vakuuttaa, että hänellä on täydet valtuudet hyväksyä nämä ehdot, varata Palvelu ja sitovasti sopia näissä ehdoissa sovituista seikoista. Tämä käsittää myös täysi-ikäisyyden vahvistamisen niiden Palveluiden osalta, joiden tilaamisen ikäraja on 18-vuotta.

Näihin ehtoihin sovelletaan myös kulloinkin voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä ja Blue Lagoonin tietosuojaselostetta. Selvyyden vuoksi todetaan, että näiden asiakasehtojen hyväksymisellä asiakas hyväksyy myös Blue Lagoonin tietosuojaselosteen.

Blue Lagoon pidättää oikeudet näiden Ehtojen, hintojen, Palveluiden, myytävien tuotteiden sekä muiden sen omistamien oikeuksien muutoksiin. Blue Lagoonilla on oikeus siirtää tämä sopimus sekä kaikki siihen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet tai niiden osa kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi yritys- tai liiketoimintakaupan yhteydessä.

Sopimusyrittäjät

Alan vakiintuneen tavan, Blue Lagoonin tarpeen ja ensiluokkaisen palvelun laadun varmistamiseksi Palvelua voidaan tarjota sekä Blue Lagoonin työntekijöiden, että itsenäisten Sopimusyrittäjien toimesta.

Itsenäisesti Palveluita tarjoavat Sopimusyrittäjät eivät ole työsuhteessa Blue Lagooniin, vaan toimivat erillisinä sopijapuolina Asiakkaaseen nähden. Tästä informoidaan ja tiedotetaan asiakasta aina läpinäkyvästi ja selkeästi, näiden ehtojen lisäksi muun muassa Blue Lagoonin verkkosivuilla.
Asiakas ymmärtää ja hyväksyy tämän sekä tiedostaa, että esimerkiksi reklamaatiotilanteissa reklamaatio on kohdistettava suoraan Sopimusyrittäjälle, mikäli Palvelu on tuotettu hänen toimestaan.

Peruutukset

Peruuttamattomista tai myöhässä peruutetuista varauksista asiakkaalta veloitetaan 75 % Palvelun hinnasta. Aika katsotaan peruuttamattomaksi, mikäli peruutusta tai ajan muutosta ei tehdä viimeistään 24 tuntia ennen varatun ajan alkamista. Selvyyden vuoksi todetaan, että 24 tunnin sisällä tehty ajanvaraus on sitova.
Myöhästymisissä Asiakas on velvollinen maksamaan täyden hinnan varatun ajan pituudesta. Mikäli Asiakas on myöhässä sovitusta ajasta eikä Palvelua keretä suorittaa Asiakkaalle varatussa ajassa, Palvelua ei ole velvollisuutta suorittaa, vaan aika katsotaan peruutetuksi.

Hinnat ja maksuehdot

Palveluiden hintojen osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hinnastoja, jotka löytyvät aina ajantasaisina Blue Lagoonin verkkosivuilta toimipistekohtaisesti ja/tai ajanvarauksen yhteydestä. Ilmoitetut hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.
Ellei erikseen kirjallisesti toisin sovita, Asiakas maksaa Palvelun Blue Lagoonin hyväksymillä maksukorteilla tai käteisellä käynnin yhteydessä Blue Lagoonin käytännön mukaan.

Lahjakortit

Lahjakorttien voimassaoloaika on kaksitoista (12) kuukautta niiden ostopäivästä ja varatun ajan tulee sijoittua viimeistään lahjakortin ostopäivälle. Lahjakortteja ei voi vaihtaa rahaksi tai palauttaa. Sähköpostitse tilatut lahjakortit aktivoituvat käytettäviksi seuraavan arkiaamun kello kymmeneen (10) mennessä. Mikäli Lahjakortin tyyppinä on tietty valittu palvelu, joka on poistunut Blue Lagoonin valikoimasta, lahjakortin voi käyttää muuhun palveluun tai tuoteostoihin.

Kampanjasta ostetuilla lahjakorteilla voi olla oma erikseen määritelty voimassaoloaika ja ehdot. Kampanjoiden ehdot on aina viestitty selkeästi kampanjasivulla. On asiakkaan vastuulla noudattaa kampanjan ehtoja.

Palvelut, palveluiden suorittaminen ja vastuu

Tarkemmat tiedot Blue Lagoonin tarjoamista Palveluista, niiden sisällöistä, mahdollisista tuloksista sekä tuloksiin vaikuttavista seikoista ovat aina ajantasaisina saatavilla Blue Lagoonin verkkosivuilla. Asiakas vahvistaa ja vakuuttaa, että hän on tutustunut edellä mainittuihin.
Palvelu suoritetaan aina Asiakas- ja tapauskohtaisesti. Blue Lagoon sitoutuu hoitamaan palvelunsa aina Asiakkaan etujen ja oikeuksien mukaisesti sekä huolellisesti, turvallisesti ja ammattitaitoisesti.

Blue Lagoon ei vastaa siitä, että Palveluiden mahdolliset lopputulokset voivat vaihdella ja riippua asiakkaan yksilöllisistä ominaisuuksista, kuten ihon kunnosta, aineenvaihdunnasta, lääkityksistä sekä muista seikoista. Tuloksia ei pytytä aina ennakoimaan, lupaamaan tai ennustamaan. Asiakas tiedostaa ja hyväksyy tämän.
Asiakas vastaa siitä, että hän noudattaa tarkasti ennakko- ja jälkihoito-ohjeita parhaan tuloksen saavuttamiseksi sekä komplikaatioiden välttämiseksi.
Asiakas sitoutuu antamaan kaikki tarpeelliset ja totuudenmukaiset tiedot terveydentilastaan, jotka voivat vaikuttaa suoritettavaan Palveluun, sen mahdolliseen lopputulokseen tai turvallisuuteen. Palvelun sopivuudesta varmistuminen (esim. allergia, tietty aine tai hoito) voi vaatia lääkärin puoleen kääntymistä ennen Palvelua. Suosittelemme lääkärin puoleen kääntymistä aina myös raskaana oleville ja imettäville Asiakkaille. Blue Lagoon ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat puutteellisista, totuudenvastaisista, virheellisistä tai vanhentuneista tiedoista.

Asiakas ymmärtää ja hyväksyy sen, että toimenpiteisiin ja Palveluiden suorittamiseen liittyy aina riskejä sekä riskejä komplikaatioista. Riskit ja komplikaatiot ovat yksilökohtaisia ja vaikka Blue Lagoon pyrkii aina varmistamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen, ei Blue Lagoon voi välttämättä vaikuttaa niihin.
Sopimusyrittäjät tarjoavat Palveluita itsenäisesti ja toimivat erillisinä sopijapuolina Asiakkaaseen nähden. Näin ollen Sopimusyrittäjät ovat myös itsenäisessä vastuussa Asiakkaisiin nähden eikä Blue Lagoon vastaa Sopimusyrittäjien Palveluista, reklamaatioista, työn jäljestä tai muista vastuista, vaan näistä vastaa Sopimusyrittäjä itse.
Blue Lagoonilla on aina ensisijainen oikeus korjata mahdolliset virheet omalla kustannuksellaan. Selvyyden vuoksi todetaan, että virheen seuraamusten korjaus rajoittuu aina vain virheen korjaamiseen. Blue Lagoonin vastuu rajoittuu kuitenkin aina Palvelusta suoritettuun summaan. Vastuunrajoitus on voimassa, ellei Blue Lagoon ole aiheuttanut vahinkoa tahallisesti tai törkeän tuottamuksellisesti.

Blue Lagoon ei vastaa jälleenmyyjän roolissa liikkeessä myytävistä tuotteista, mutta toimii reklamaatioiden välittäjänä tuotteen valmistajan suuntaan.
Osapuolet eivät vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaiseen esteeseen voi vedota vain, jos siitä on ilmoitettu toiselle osapuolelle viivytyksettä ja sopijapuoli on pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan toiselle osapuolelle aiheutuvaa vahinkoa.

Reklamaatiot ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Blue Lagoon pyrkii aina ensiluokkaisen Palvelun tarjoamiseen. Mikäli Asiakas kokee, ettei Blue Lagoon ole onnistunut vastaamaan Asiakkaan odotuksia, Asiakkaan tulee ilmoittaa tästä Blue Lagoonille tai Palvelun suorittaneelle henkilölle viipymättä, kuitenkin 1 kuukauden kuluessa Palvelun suorittamisesta. Kaikki reklamaatiot on toimitettava Blue Lagoonille kirjallisena osoitteeseen laadunvalvonta@bluelagoon.fi.

Palvelua tai sen suorittamista koskevat erimielisyydet on ensisijaisesti selvitettävä Asiakkaan ja Palvelun suorittaneen henkilön välillä. Blue Lagoonin työntekijöihin liittyvät reklamaatiot ohjataan suoraan Blue Lagoonille ja itsenäisiin Sopimusyrittäjiin liittyvät reklamaatiot ohjataan suoraan Sopimusyrittäjälle. Asiakas voi vaihtoehtoisesti toimittaa reklamaation Blue Lagoonille, joka välittää Sopimusyrittäjiä koskevat vaatimukset Sopimusyrittäjälle. Tästä eteenpäin keskustelun jatkuessa on kirjeenvaihdon tapahduttava Asiakkaan ja Sopimusyrittäjän välillä.

Tähän sopimukseen ja sen ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasääntöjä. Tästä sopimuksesta johtuvat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli asia ei ratkea sopimalla, asiakkaalla on oikeus viedä asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Asiakasehdot – jäsenyydet

1. Yleistä

Ehdot ovat osa BL Pass – jäsenyyttä ja siihen liittyvää jäsensopimusta (myöhemmin ”Jäsensopimus”), joka syntyy jäsenyyden haltijaksi määritellyn henkilön kanssa (myöhemmin ”Jäsen”) ja Blue Lagoon Beautyn (myöhemmin ”Blue Lagoon”) välillä jäsenyyden aktivoinnin yhteydessä..

2. BL Pass -jäsenyys

2.1 Jäsenyys on voimassa kuhunkin jäsenyystuotteeseen kirjatun määräajan ja tähän liittyvä jäsenyys ja jäsenyyden ostamisen/aktivoinnin myötä syntyvän Jäsensopimuksen voimassaolo päättyy ilman erillistä irtisanomista Blue Lagoonin jäsenyystuotteeseen kirjattuna päivänä. Jäsenellä on tämän jälkeen oikeus uuden jäsenyyden ja jäsenyyssopimuksen aktivointiin voimassa olevan hinnaston mukaisin ehdoin.

2.2 Jäsen on velvollinen suorittamaan Blue Lagoonille voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun viimeistään jäsenyyden aktivoinnin yhteydessä.

2.3 Jäsenyys on henkilökohtainen ja Jäsenen on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä. 12 kuukauden jäsenyyksiä voidaan kuitenkin tarvittaessa siirtää toiselle henkilölle kerran sopimuskauden aikana. Siirrettävää Jäsenyyttä tulee olla jäljellä vähintään 6 kuukautta ja siirrosta Jäseneltä peritään kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen käsittelykulu. Erikoishintaisia, yhteistyökumppanijäsenyyksiä tai sopimuskauden aikana jo kerran jäädytettyä jäsenyyttä ei ole kuitenkaan mahdollisuus siirtää.

2.4 Jäsenyys antaa Jäsenelle oikeuden valitun BL Pass – jäsenyystason mukaisten palveluiden käyttöön ja palveluiden ostoon jäsentason mukaisilla hinnoilla. Kulloinkin voimassa olevat jäsentasot, hinnasto ja tuotevalikoima kuvauksineen ovat nähtävillä Blue Lagoonin verkkosivuilla. Jäsenyyden päättyessä Blue Lagoon ei korvaa jäsenen jäsenyysaikana käyttämättä jääneitä palveluita tai etuja. Blue Lagoonilla on oikeus tehdä tarkennuksia jäsenetujen sisältöön sopimuksen voimassaoloaikana.

2.5 Jäsenyys antaa Jäsenelle oikeuden käyttää Blue Lagoon -liikkeen palveluja kaikissa Blue Lagoon-liikkeissä. Jäsenyyden palvelukiintiön palvelut ovat maakohtaisia. Jäsenalennukset ovat voimassa kaikissa Blue Lagoon -liikkeissä maailmanlaajuisesti.

2.6 Jäsenyyden taso (Basic, Premium, Elite) määritellään Jäsensopimuksessa.

2.7 Jäsen tiedostaa ja hyväksyy, että palveluun varattava aika tulee varata ennakkoon, eikä Blue Lagoon voi vastata palveluiden saatavuudesta mikäli palvelua ei ole varattu tarpeeksi ajoissa. Blue Lagoon suosittaa palveluiden varauksen vähintään 1 (yksi) viikkoa ennen. Blue Lagoon ei ota vastuuta jos palveluita ei ole saatavilla alle 1 viikkoa ennen.  Blue Lagoon voi jäsenyyden aikana yksipuolisesti muuttaa liikkeidensä tuote- ja palveluvalikoimaa tai liikkeiden aukioloaikoja kysynnän ja resurssien mukaan.

Palvelut tulee varata ainoastaan BL Member – pass palvelukategorian palveluiden kautta.

3. Jäsentiedot, Jäsenen tiedottaminen ja henkilötietojen käsittely

3.1 Jäsen kirjataan asiakkaaksi Blue Lagoonin asiakasrekisteriin jäsenyyden alkaessa. Asiakasrekisteriä käytetään Jäsenen tunnistamiseen ja se on henkilökohtainen. Blue Lagoonin henkilökunnalla on aina myös oikeus tarkistaa Jäsenen henkilöllisyys Blue Lagoonin -liikkeessä asioinnin yhteydessä.

3.2 Jäsenyyden aktivoinnin yhteydessä Jäsen hyväksyy sen, että Blue Lagoon voi lähettää jäsenilleen tietoa palveluista ja tarjouksista Jäsenen ilmoittamaan posti- ja/tai sähköpostiosoitteeseen. Jäsen voi kuitenkin milloin tahansa kieltää markkinointiviestien lähettämisen.

3.3 Jäsen hyväksyy, että Blue Lagoonin -liike tai samaan konserniin kuuluvat yritykset voivat rekisteröidä, tallentaa ja käsitellä Jäsentä koskevia henkilötietoja (esimerkiksi yhteystietoja ja maksutietoja) sekä Jäsenen käyttämiä Blue Lagoonin palveluita henkilötietolain (523/1999, muutoksineen) mukaisesti. Edellä mainittujen tietojen keräämisen tarkoituksena on hallinnoida ja huolehtia jäsenyydestä parhaalla mahdollisella tavalla, sekä tiedottaa Jäsentä Blue Lagoonin kulloinkin tarjolla olevista palveluista. Jäsen antaa suostumuksensa siihen, että Blue Lagoon tallentaa Jäsenen käynti- ja ostohistoriaa palveluiden laadun varmistamiseksi. Jäsenellä on aina oikeus tutustua käyntihistoriaansa, tämä onnistuu Blue Lagoonin -palvelun henkilökohtaisen käyttäjäprofiilin kautta.

3.4 Jäsenen tietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman Jäsen kirjallista suostumusta, poikkeuksena lakiin perustuvat tietojen luovutukset.

4. Jäsenyyden lykkääminen ja purkaminen erityisissä tapauksissa

4.1 Jäsen, joka erityisestä syystä ei voi hyödyntää jäsenyyttään määrättynä ajanjaksona voi hakea vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella kyseistä ajanjaksoa vastaavaa jäsenyyden lykkäystä. Lykkäystä haetaan Jäsenyyden myyneeltä taholta. Jäsenyyden jäädytys on voimassa siitä päivästä lukien, kun Blue Lagoon hyväksyy Jäsenen hakemuksen. Tämän seurauksena Jäsensopimuksen mahdollista sidonnaisuusaikaa pidennetään Blue Lagoonin hyväksymällä jäädytyksen kestoa vastaavalla ajanjaksolla, jäsenkortin käyttö Blue Lagoonin liikkeissä on tänä sovittuna aikana estetty.

4.2 Jäsenyyden lykkäystä myönnetään sellaisen loukkaantumisen tai sairauden perusteella, joka todistettavasti estää Jäsenen Blue Lagoon palvelujen käytön vähintään 60 ja enintään 365 päiväksi. Jäsenyyden lykkäystä pidemmän ulkomailla oleskelun, sellaisella paikkakunnalla tapahtuvan opiskelun tai työn vuoksi, jossa Blue Lagoonilla ei ole liiketoimintaa myönnetään vähintään 90 ja enintään 365 päivää. Jäsenyyden lykkäystä haettaessa mahdollisesti toistuvasti yhden maksetun jäsenkauden aikana huomioitavaa on, että jäädytettyjen jäsenyyspäivien yhteenlaskettu määrä voi olla maksimissaan 365 päivää ja näiden jäädytysjaksojen välissä on oltava, mikäli jäädytys johtuu paikkakunnalta poissaolon vuoksi, vähintään 90 päivää. Jäädytettävää Jäsenyyttä tulee olla jäljellä vähintään 30 päivää, jotta lykkäys voidaan myöntää.

4.3 Jäsenyyden jäädytystä koskeva hakemus tulee tehdä etukäteen tai loukkaantumisen tai äkillisen sairaustapauksen perusteella viimeistään silloin, kun Jäsenellä on siihen tosiasiallinen mahdollisuus ja se on vahvistettava todistuksella Blue Lagoonin palvelujen käyttämisen esteestä. Paikkakunnalta poissaolon vuoksi anottava lykkäyshakemus 4.2 kohdassa mainituista syistä johtuen tulee tehdä aina ennen jäädytysajankohdan alkua. Mikäli Blue Lagoon hyväksyy 4.2 kohdassa mainituista syistä jäsenyyden jäädyttämisen, Jäsenen tulee suorittaa erillinen käsittelykorvaus Blue Lagoonin kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

4.4 Jäsenellä on oikeus purkaa Jäsensopimus häntä koskevan poikkeuksellisen, yllättävän tapahtuman (vakava pitkäkestoinen sairaus tai vammautuminen, joka estää pysyvästi Blue Lagoonin palvelujen käytön, tilapäistä pysyvämpi muutto ulkomaille tai muu sellainen ennakoimaton elämäntilanteen muutos, jonka vuoksi Jäsensopimuksen jäädyttäminen määräajaksi ei ole perusteltua) vuoksi huolimatta siitä, että Jäsensopimuksessa määritelty jäsensidonnaisuusaika ei olisi päättynyt. Jäsensopimuksen purkamisen edellytyksenä on, että Blue Lagoon hyväksyy Jäsensopimuksen purkamisen perusteen. Blue Lagoon varaa oikeuden periä kohdassa 4.5 määritellyn korvauksen Jäsenestä johtuvasta Jäsensopimuksen ennenaikaisesta purkamisesta.

4.5 Blue Lagoon maksaa takaisin jäsenyyden voimassaoloaaikana tapahtuvan Jäsensopimuksen ennenaikaisen päättymisen yhteydessä Jäsenen maksaman jäsenmaksun siltä osin kun ne kohdistuvat jäljellä olevaan jäsenyysaikaan, johon Jäsen on Jäsensopimuksessaan sitoutunut jos jäsenyys päättyy kohdassa 4.4 kuvailtujen tai muiden jäsenyyden purkuun oikeuttavien syiden vuoksi ja Blue Lagoon ja jäsen ovat yhteisymmärryksessä näin todenneet. Sopimuksen näin päättyessä Jäseneltä ennakkoon peritystä vuosimaksusta Blue Lagoon veloittaa jo käytettyjen palvelujen osalta voimassa olevan hinnaston mukaisen normaalin kertapalvelun kustannuksen ja lisäksi jäsenyyteen kuuluvan tuotepaketin tuotteiden hinnaston mukaisen myyntiarvon kokonaisuudessaan. Jäsenmaksusta näiden edellä mainittujen vähennyksien jälkeen jäljelle jäävä summa tilitetään jäsenelle kertasuorituksena. (esim. lahjakorttina)

5. Sopimusehtojen muuttaminen

5.1 Blue Lagoonilla on täysi muutoksenteko- ja kehittämisoikeus. Franchiseliiketoimintakonseptin luonteeseen kuuluu kehittää ja parantaa toimintaa sekä toimintatapoja aktiivisesti ja näin ollen Blue Lagoon pidättää oikeuden tehdä muutoksia, jotka parantavat liiketoimintakonseptin toimivuutta yleisellä tasolla.

5.2 Blue Lagoonilla on oikeus lukita Jäsenyys tietyksi aikaa tai purkaa Jäsensopimus päättymään välittömästi ilman korvausta, jos Jäsen selvästi rikkoo Jäsensopimuksen ehtoja tai Blue Lagoonin muuta ohjeistusta.

5.3 Blue Lagoon -jäsenyys on aina henkilökohtainen ja väärinkäyttötilanteissa Blue Lagoonilla on oikeus mitätöidä Jäsenen Blue Lagoon -jäsenyys käytöstä välittömästi ilman, että Jäsenelle maksetaan tästä korvausta tai hyvitystä.

6. Tavaroiden säilytys ja vahingonkorvausvastuu

6.1 Blue Lagoon ei vastaa sen tiloissa tapahtuvista mahdollisista henkilövahingoista, varkauksista tai muista Jäsenen Blue Lagoon liikkeeseen tuoman henkilökohtaisen omaisuuden menetyksistä, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Blue Lagoon ei vastaa Jäsenen liikkeeseen jääneestä henkilökohtaisesta omaisuudesta.

6.2 Blue Lagoon ei vastaa missään olosuhteissa Jäsenen palveluun pääsyn tilapäisestä estymisestä tai muista tilapäisistä rajoituksista jotka johtuvat Blue Lagoonin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista syistä, ja syistä joita Blue Lagoon ei ole voinut kohtuudella ennakoida tai estää.

6.3 Blue Lagoonille ei synny vastuuta eikä se vastaa sopimuksen mukaisen palvelun käyttömahdollisuuden esteestä tai rajoituksesta, joka johtuu seuraavassa kuvatun kaltaisesta syystä, joka estää palvelun suorittamisen kokonaan tai vaikeuttaa sitä huomattavasti. Tällaiseksi rajoitukseksi katsotaan muun muassa viranomaisen päätös, uudet lait tai lakien muutokset, henkilökunnan menetys, lakko, työsulku, saarto, tulipalo, tulva, vesivahinko, konkurssi, merkittävän omaisuuden menetys, tuhoutuminen, epidemia, pandemia, luonnonkatastrofi, suuronnettomuus tai muu vastaava ylivoimainen este (force majeure). Mikäli Blue Lagoon -palveluiden käyttö estyy edellä kuvatusta esteestä Blue Lagoon ei ole velvollinen palauttamaan Jäsenen maksamaa jäsenmaksua tai muuta käyttämättä jäämättä palvelua tai tuote-etua.

7. Sovellettava laki sekä riitojenratkaisu

7.1 Jäsensopimukseen sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.

7.2 Jäsenen ja Blue Lagoonin väliset kiistat pyritään ratkaisemaan yhteistyössä. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, kumpikin osapuoli voi viedä kiistan käräjäoikeuden ratkaistavaksi